suikeren aardbei

Suiker, het zoete verhaal

Suiker, het zoete verhaal.

Suiker eet je niet voor je gezondheid, laten we dat voorop stellen maar gewoon omdat het zo lekker is! Zoetigheid geeft je even een boost, helaas van korte duur, en wordt ons met de paplepel ingegeven. Het begint al bij babymelk en -voeding.  De voedselindustrie speelt hier ook handig op in. Denk maar aan alle  kinder reclame in de supermarkt. Altijd leuke plaatjes bij zoetigheid en nooit eens bij groente of fruit. Waarom geen Bugs Bunny plaatje bij de wortels of  Popeye bij de spinazie?

Zoals je misschien al weet ben ik geboren op Curaçao. In het weekend kregen we een flesje cola of ander frisdrankje. Soms twee?  Zaterdag één en zondag? Wat een traktatie was dat! In Nederland zal het niet anders geweest zijn. Of vergis ik me? Door de weeks dronken we alleen water, vaak met uitgeperste lemoen van eigen boom, en bij het ontbijt en ‘s middags een kopje thee met suiker. Dat wel.

Nu lijkt het normaal te zijn dat kinderen dagelijks frisdrank, limonade en andere sapjes drinken. Zogenaamde drankjes die vol vitamine C zouden zitten; zeg maar VOL SUIKER! Obesitas komt ook steeds vaker op jonge leeftijd voor.

Suiker hebben we niet meer in de hand tenzij je nooit meer;

  • een suikerklontje of suikervervanger neemt
  • geen pakjes of potjes gebruikt in plaats van verse producten
  • frisdrank of andere drank drinkt

Geloof me maar dat in elk potje, zakje, pakje, kant en klare maaltijd en noem maar op suiker is verwerkt.

Ons lichaam heeft suiker nodig om goed te kunnen functioneren, dat zeker, maar dat krijg je genoeg binnen bij een gezond voedingspatroon, dat wil zeggen als je bijvoorbeeld voldoende groente en  fruit eet. Deze bevatten de natuurlijke suikers.

Suiker wordt bijna overal aan toegevoegd, om ons te verleiden  meer te consumeren. Suiker doet namelijk verlangen naar nog meer suiker en kan zelfs verslavend zijn en hier speelt de fabrikant slim op in. It’s all about money, ten koste van onze gezondheid!

Light producten kun je het beste vermijden omdat ze bom vol zitten met synthetische suikers, denk bijvoorbeeld aan aspartaam in bepaalde frisdranken. Over zoetstoffen/suikervervangers zijn de meningen verdeeld. Ze bevatten geen of weinig calorieën en is een alternatief voor suiker, maar er zitten gezondheidsrisico’s aan vast.  Natuurlijk zijn er diverse onderzoeken geweest die het tegendeel beweren, ook hier geldt weer het verhaal; wie het meest betaalt bepaalt wat er in de schappen ligt.

Etiketten leren lezen is dus belangrijk als je suikervrij en gezond wil leven. Suiker komt onder verschillende schuilnamen voor. Hieronder volgt een lijst verkregen van kickstartyourhealth.nl met de belangrijkste benamingen;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stevia is een natuurlijk suikerproduct zonder calorieën en momenteel erg hot. Maar wist je dat er maar 2% Stevia in een product hoeft te zitten om het etiket Stevia te kunnen plakken op een pot vol nepsuiker? Dacht je gezond bezig te zijn? Ook hier wordt je weer in de maling genomen!

Zelf houd ik, net als ieder ander, ook van zoetigheid en neem dagelijks een klein schepje rietsuiker in de koffie, beetje natuurlijke honing van de Imker in de thee of 100 % pure Canadese Ahorn siroop in de kwark of yogurt. Ik kies daar zelf voor en weet wat ik aan suiker binnenkrijg, op de natuurlijke suikers in groente en fruit na dan. Ik wil niet ongewenst verborgen suikers binnen krijgen en voor de gek gehouden worden. Zoetstoffen gebruik ik zelf liever niet.

Zoetstoffen bevatten E nummers, tussen de E-950 en E969, en  kun je het beste vermijden.  Een heel handig informatief boekje met alle E nummers is ‘Wat zit er in uw eten?’ van Corinne Gouget.

BOEKENTIP

https://www.livingfit.nl/wat-zit-er-in-uw-eten/

Suikerdetox

Gezonde groeten,

Celinda ten Brink

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.